Gud, min familj och jag

”Gud, min familj och jag” är ett material vi tagit fram som en resurs till er föräldrar. Tanken är att kunna samla familjen i hemmet och följa upp veckans undervisning från söndagen på Smash. Vi tror och hoppas att de här enkla redskapen ska kunna hjälpa er familj att växa i er tro tillsammans. 

Hur fungerar det då?

Materialet är uppdelat i fyra delar som ni gör tillsammans med era barn: LÄS - PRATA - BE - GÖR. Som inledning till det finns också två delar som heter INTRO och IDAG.

INTRO
Här finns en sammanfattning över den pågående serien på Smash.

IDAG
Här finns en sammanfattning från den aktuella söndagens undervisning och samtal på Smash.

LÄS TILLSAMMANS
Här finns alltid en bibeltext som ni kan läsa tillsammans. Om ni har en bibel så ta gärna fram den, och låt också barnen få vara med och läsa texten högt. Är det något ord som känns krångligt så förklara för dem.

PRATA TILLSAMMANS
Här finns några förslag till samtal och frågor som ni kan prata om tillsammans med barnen, och som knyter an till det vi pratat om på Smash. De här samtalspunkterna är tänkta som en hjälp för er att få igång ett samtal med barnen, men känn er fria att välja annan riktning i samtalet om ni känner er mer bekväma med det. Det viktigaste är att ni inkluderar barnen i att få börja tänka och uttrycka sig så att de känner delaktighet och ägandeskap i sin tro.

BE TILLSAMMANS
Här finns en färdigskriven bön som ni kan be tillsammans, och som knyter an till det ni har läst och pratat om. Ni kan även låta era barn få läsa bönen högt för er om ni vill det. När ni ändå har era barn samlade så passa också på att fråga om de har några böneämnen som ni kan be för tillsammans. 

GÖR TILLSAMMANS
Här finns några konkreta tips samt utmaningar/uppmuntran på vad ni kan göra och som hänger ihop med dagens undervisning.

Och kom ihåg: DU som förälder är viktig!
Vi är övertygade om att ni är barnens främsta, viktigaste och största förebilder i deras andliga utveckling. Därför är det som sker i hemmet det viktigaste för barnen. Den tro som levs ut i hemmet är den tro som påverkar mest. Och barnen växer i sin tro när de får dela den tillsammans med er, när de får dela tron med sina viktigaste förebilder som de älskar mest - nämligen ni!

Lycka till!

“Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. Dessa ord som jag i dag ger dig skall du lägga på hjärtat. Du skall inpränta dem i dina barn och tala om dem när du sitter i ditt hus och när du är ute och går, när du lägger dig och när du stiger upp. Du skall binda dem som ett tecken kring din arm, och de skall vara ett kännemärke på din panna. Du skall skriva dem på dina dörrposter och i dina stadsportar.”

5 Moseboken kapitel 6, vers 5-9